Time Lo...Ni..

Thursday, November 20, 2008

aku dan Sebuah Perjalanan :Episod 1

Teringat kenangan dulu membuatkan aku memanjatkan kesyukuran pada hari ini..


Jika dulu aku hidup tanpa pedoman kini aku berubah mengatur kehidupan langkah demi selangkah...bermulanya kisah tahun 1996- 1997..dan seterusnya..


Sebenarnya aku tidak tahu apa akan jadi pada diriku jika dulu ayahku tidak menghalangku untuk aku berhenti dari alam persekolahan diawal usia ku baru mencecah 15 tahun (ting 3), aku rasa cukup beban dan tidak dapat menerima pelajaran lagi..aku selalu ponteng sekolah..sehinggakan bila aku masuk ke kelas ada cikgu yang tak terperasankan aku dan menganggap aku budak baru..padahal sudah setengah tahun sekolah bermula, cuma aku jer yang selalu ponteng..namun jika dilihat pada buku kedatangan pelajar..kedatangan ku adalah penuh..ini kerana penolong kelas aku selalu tandakan kehadiranku walaupun aku tiada..hehehe..kekadang bila fikir balik apa yang telah aku buat..aku rasa menyesal..



Akhirnya aku dapat juga menamatkan pelajaran hingga ke tingkatan 5..dah cukuplah sampai tingkatan 5..aku dah bosan belajar dan kesekolah..dah ada sijil SPM kira OKlah..walaupun sekadar lulus sahaja..aku nak cari kerja pulak..aku dah tak minat belajar lagi..aku dah pening sampai nak termuntah ke sekolah..


Aku pergi interview kerja kilang lepas SPM..kebetulan ada syarikat dari Nilai N.sembilan datang ke jerteh buat interview untuk pekerja kilang..aku tak lepaskan peluang aku pergi interview dan dipanggil untuk bekerja kilang di Nilai N.sembilan.. Semasa aku pergi interview aku tak bagi tahu mak ayah aku..bila dapat surat dapat kerja baru aku bagi tahu..ayah aku terkejut juga time tu..dia macam tak nak bagi aku pergi..maklumlah masih mentah lagi..tapi aku rasa aku dah cukup dewasa..baju ku kemaskan..aku berangkat dengan bas yang sedia menunggu di jerteh ke esokkan nya..

bersambung......

3 comments:

nadinezuharra said...

silalah sambung nnti ye, ke episod seterusnye..boleh kami di sini tumpang bace.. : )

mclarenfc said...

jue.. perjalanan demo hampir samo dengey pengalamey kawe. Cumo kawe ke Perlis.. hu hu hu.. Kesiey Abah kawe dulu.. Take care Jue..

Mohd Juhari jaffar @ Joema said...

terima kasih Nadine zuharra & bujal..