Time Lo...Ni..

Monday, November 24, 2008

aku dan Sebuah Perjalanan :Episod 3 ( Akhir)

Keesokkan nya aku sampai ke kampung..borak nga ayah aku..dah puas kerja kilang? tanya ayahku..aku diam membisu..serba salah aku rasa..susah nak jawab soalan tu..beberapa minggu duk lepak kat rumah.. aku dah boring..rasa macam penggangur terhormat..malam2 aku keluar lepak..kul 2..3 pagi baru balik rumah..ayah kau dah mula bising..kepala otak aku dah serabut..aku balik kampung rumah nenek aku kat setiu..masa tu to'ki aku ada lagi..dia ajak aku kerjakan sawah..fuhh..jadi petani pulak aku..tanam padi tu..lintah aku main tangkap pakai tangan jer..kulit aku yang sawo matang gelap jadi semakin gelap terbakar dek panas matahari terik..


Baru aku tahu..susahnya seorang petani ni..tapi pengalaman tu aku hanya dapat rasa 2 minggu jer..tak lama pun..tapi cukup berharga bagiku..satu pagi ayahku datang menjemputku..dia datang naik motor nak ajak aku balik sambung belajar..ambik STPM..ayahku mengalirkan air mata takkala melihat aku membajak sawah..dia tak sanggup lihat aku berpanasan dibawah panas terik matahari 32darjah celcius setiap hari..dia tak mahu aku hidup susah..nenek aku sedih bila ayahku ajak aku balik..tapi dia tak boleh halang..nenek bagi upah RM100.00 kat aku..katanya" ini bukan gaji' kalu gaji dok cukup ni..tapi ambiklah untuk belanja sekolah..terima kasih kataku..boleh aku buat beli rokok..heheheee..


Aku daftar masuk tingkatan 6 Rendah di sebuah sekolah.nama sekolah tu PUSAT PENDIDIKAN YAYASAN ISLAM BESUT TERENGGANU..sekolah kira mcm sekolah swasta lah..aku mula belajar balik..kenal dengan budak baru..umur aku dah masuk 20an time tu..kira pelajar tua jugaklah dalam kelas tu..tapi itu tak menghalang persahabatan terjalin..2 tahun aku belajar kat sekolah ni..akhirnya aku dapat keputusan ala-ala ok jer..kira macam..lulus2 ayam jer..bukan tidur2 ayam..aku tak puas hati..aku ambik lagi sekali STPM tahun berikutnya..tp aku ambik sebagai calon persendirian sahaja..study sendiri jer.aku dah malas nak gi sekolah..


akhirnya aku lulus jugak nga pangkat 3p 1R..KIRA OKLAH TU..bagi aku yang kurang rajin ni..aku isi borang UPU..akhirnya aku dapat panggillan untuk pengajian peringkat ijazah pergurusan perniagaan UUM..Selama 3 tahun..tapi aku belajar sampai 5 tahun..sebab aku ni bukan pandai..selalu kena repeat paper..lebih2 lagi kertas mate tambah..atau paper yang berkaitan pengiraan..aku lemah betul paper pengiraan ni.bebal tahap lintah bulan..akhirnya aku berjaya..genggam segulung ijazah..walaupun kelas kedua bawah..

aku akhirnya berjaya jugak macam orang lain..walaupun agak susah untuk aku mendaki hingga ke puncak itu..Air mataku mengalir ketika aku melangkah ke pentas dewan menerima ijazah..aku berjaya akhirnya walaupun agak lewat dari teman2 ku..aku bersyukur pada tuhan..terima kasih tak terhingga pada ayah dan ibu..tak lupa pada teman2 dan jugek zizi gam..semoga rohnya dicucuri rahmat Allah..semoga dosa2nya diampunkan.. amin..


Sekarang aku dah kawin dan di kurniakan seorang anak..hidup aku dirasakan baru bermula..segala-galanya membuat aku lebih bersyukur pada tuhan..aku akhirnya berjaya sampai ke tahap ini..walaupun belum cukup cemerlang..tapi aku bahagia bersama keluarga..jika aku degil dan tidak mengikut kata ayah dan ibu dulu..mungkin kini aku terus terumbang ambing entah kemana..


kepada yang membaca coretan ini..terima kasih..aku sekadar meluahkan..
jadikan lah pengajaran apa yang berguna..buangkanlah apa yang tak guna tu..tak reti2..

No comments: