Time Lo...Ni..

Thursday, November 20, 2008

Aku dan Sebuah Perjalanan :Episod 2

Sampai di Nilai bermulalah hidup aku sebagai Mat kilang..kat sana penuh dengan pekerja bangladesh dan juga indonesia..kerja kilang ni ada 3 shif..pagi, petang dan malam..bila kerja baru kau tahu..penat sekali mencari rezeki..tambah lagi ditempat orang..tapi aku dapat kenal ramai orang kat kilang..dapatlah juga hiburkan hati.. kalu kerja shif pagi..awal2 pagi lagi aku dah bangun..jam 5.00pg aku bangun mandi dan siapkan diri..jam 5.30 bas kilang sedia menunggu dengan driver bas india misal tebal rambut kerinting.."Naik2..naik..masuk dalam lagi.."dalam Lagi woi" katanya..bas dah penuh macam tin sardin cap Ayam..bau" jgn cakaplah mcm2 ada..macam tulah hari2 aku pergi dan pulang ke tempat kerja..berhimpit2..kalu dapat beli motor tak payah lah berebut naik bas..tp aku baru kerja, terpaksalah bersabar..




Hari minggu lepak bilik jer..aku kenal macam2 orang kat hostel kilang.. dari kaki mabuk, kaki ekor, kaki busuk hahahaaa dan juga mat gian..aduhh macam2 orang ader..umur aku time tu baru belasan tahun.. aku sebenarnya ada juga cuba try pekena benda tu..tapi aku rasa tak best..aku tak nak..aku lebih selesa dengan rokok jer..tapi aku tetap kawan dengan dia orang semua ni..dia orang sebenarnya ok..tapi tersalah pilih jalan jer..aku layan jer kerenah dia orang ni..walaupun kekadang menyampah macam sampah..Teringat aku satu malam..tengah duk lepak kat katil..ada seorang mamat ni nama dia Zizi..orang panggil dia Zizi Gam' sebab dia kuat hisap gam dan benda khayal yang lain..memang slumber beruklah dia hisap dadah depan aku..aku buat tak tahu jer..tiba2 dia bersuara..Joe" sapanya'..memanggil nama ku..aku rasa baik kau balik kampunglah joe..katanya" aik!! apahal pulak mamat ni..kataku dalan hati..joe" dia meneruskan kata2nya..umur mung muda lagi joe..mung balik sambung belajarlah..sampai bila mung nok kerja kilang? aku senyap jer...mabuklah tu kataku dalam hati lagi..(sebenarnya zizi gam ni satu kampung nga aku..umur dia tua 4 atau 5 tahun dari aku..)mung balik lah joe..takkan mung nok jadi macam aku..aku memang nyesal tapi dok guna doh..umur aku tua doh..belajar pun dok masuk doh..tapi mung muda lagi..keliklah sambung belajar semula..Aku rasa betul jugak katanya..tapi aku pun sebenarnya malas nak belajar lagi..(tapi sekarang zizi gam dah arwah..HIV kata orang..tapi kata2nya sentiasa aku akan ingat)




7 bulan berlalu..akhirnya aku dah rasa boring tahap cipan dah kerja kilang ni..tapi aku dapat juga kumpul wang rm3000.00 dalam bank sepanjang 7 bulan kerja...satu hari masa nak balik dari kerja..Pak guard kilang tahan aku..sebab rambut aku panjang..dia suruh aku jumpa Officer..masuk bilik officer dia bagi warning suruh aku potong rambut.."kalau kamu mau kerja sini" kasi potong pendek itu rambut" katanya..kilang ni nak naik taraf ke ISO 9002" katanya..jadi semua pekerja kena kemas..katanya lagi..Pas kilang aku dirampas..esok datang ambik pas ni..tapi rambut kena pendek ok?..sambungnya..ok kataku..boleh2..Sampai hostel aku tukar baju..naik bas pergi ke bandar Seremban..aku nak beli tiket..aku nak balik kampung..dah lama tak balik..rindu kat mak dan ayah..aku nekad nak berhenti kerja..Pas kilang aku tu..ko simpan buat kenangan..hahhahaha..malam tu aku naik bas pulang ke kampung..member sebilik tak tahu aku berhenti kerja..tapi aku tinggal notis jer..sebab dia orang pergi kerja.." Woi kau jaga diri baik2..jangan hutang orang..pandai jimat money" kerja rajin"..bye2 aku balik kampung dulu..

Bersambung...

4 comments:

Anonymous said...

~best jugak kisah ni..saye pon penah keje kilang gak..sementara je..Mmg macam2 hal kalau kerja kilang ni,kenelah pandai2 bawak diri.. : )

mclarenfc said...

hu hu hu.. air mato kawe neleh baco citor demo Jue.. timo kasih Jue sebab citor demo.. Teruskey Jue.. Chaiyok bro!!!

Mohd Juhari jaffar @ Joema said...

terima kasih..terima kasih..

Anonymous said...

sebok baca kisoh demo weh.. saru sunggoh. meh minum air pagi esok, kawe duk kg ni - dahri