Time Lo...Ni..

Saturday, September 6, 2008

bagaimana rasanya ya?

Aku rasa sedih tiap kali mengenangkan sahabat2 ku yang tidak lagi mempunyai ibu atau ayah didunia ini..Sungguh sukar untuk melalui saat2 ini sehinggalah ia menjadi kalis walaupun dihati tetap terasa rindu pada orang yang telah pergi..terutama bila tiba bulan ramadhan dan tak lama lagi raya menjelma...bagaimana rasanya menyambut hari yang gembira tanpa orang yang tersayang?



Bagaimana rasanya bila tiba waktu sahur tanpa ada lagi masakan dari ibu? bagaimana rasanya apabila azan maghrib tiba waktu berbuka tiada kuih atau minuman yang biasanya disediakan ibu? Aku tak dapat berikan jawapan ini..kerana aku masih lagi mempunyai ayah dan ibu..syukurlah pada tuhan kerana ayah dan ibu ku masih ada didunia ini..walaupun telah dimamah usia..aku bersyukur padamu tuhan..kerana masih memberi ruang untuk aku bersama ayah dan ibu di hari dan bulan yang mulia ini..ya Allah panjangkan usia ayah dan ibu ku..ampunilah dosa kedua2 nya..kepada sahabat2 ku tabahkan hatimu..semoga roh ibu dan ayahmu yang telah pergi dicucuri rahmat dariNYA..Amin...kepada sahabat2 ku yang masih mempunyai ayah dan ibu..jagalah kedua ibubapamu sementara masih diberi kesempatan untuk bermanja..berbuka puasalah bersama ayah dan ibu sementara kesempatan masih ada..bersahurlah sementara masih mereka masih ada..taatilah mereka..ingatlah jasa2 mereka kepadamu..rasalah masakan mereka, lawatilah mereka selalu..berikan kasih sayang kepadanya...


Ibu bapa kita adalah orang yang patut kita muliakan setelah Rasulullah saw. dalam Al-Quran Allah menyebut dalam Surah Al-Isra’ ayat 23 yang bermaksud:
23
]Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ha”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).



Dalam ayat lain Allah menyebut, “Dan kamu hendaklah menyembah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa” (Surah an-Nisa, ayat 36)



No comments: